DIA INTERNACIONAL DE LA DONA EN LA CIÈNCIA (Publicat en diarioinformacion.com 12/02/2020)

Dones que lideren la ciència.
Per primera vegada els projectes Prometeu, que concedeix la Generalitat Valenciana, estan liderats en igual número per dones i per homes a la província.

Física i Química | Nanociència per a dispositius electrònics. Un grup de Química Orgànica i un altre de Física Aplicada treballen junts per a entendre com canvien les propietats de metalls i altres materials en passar a escala nanoscópica amb la finalitat, en el futur, de contribuir al canvi d'estructures necessàries per a aconseguir ordinadors més ràpids en haver tocat sostre.

MARÍA JOSÉ CATURLA «Ja no es poden fer ordinadors més ràpids, cal canviar l'enginyeria que s'usa»
El projecte que lidera la física María José Caturla (UA) cerca noves estructures a nivell nanoscópico, és a dir d'una milionèsima part d'un mil·límetre, que puguen tenir propietats especials per a nous xips i dispositius de microeletrónica. «Ja no podem fer els ordinadors més ràpids i cal canviar l'enginyeria i les estructures que s'utilitzen», explica. També cerquen entendre com canvien les propietats electròniques, mecàniques o magnètiques quan es passa del macroscòpic al nanoscópico. Per a això s'han ajuntat un grup de Química Orgànica i un altre de Física Aplicada. «Si entens com funciona pots veure noves aplicacions», diu. Treballen amb nanohilos de metalls i amb materials basats en carboni com el grafè. Caturla alerta de la falta d'alumnes en Física i enginyeria que impedirà arribar a més dones a l'excel·lència.