Noticias - Noticias publicadas en Marzo, 2017

• Viernes, 24
  • Departamento de Física Aplicada logo

Nueva publicación

Graphene flakes obtained by local electro-exfoliation of graphite with a STM tip

C. Rubio-Verdú, G. Sáenz-Arce, J. Martinez-Asencio,, D. C. Milan, M. Moaied, J. J. Palacios, M. J. Caturla  and C. Untiedt.

• Viernes, 17
  • Seminario

SEMINARIO: "TIME DEPENDENT FARADAY ROTATION"

Impartido por: Vladimir Gasparian

Fecha y hora: Jueves, 23 de marzo de 2017 a las 12:30 horas

Lugar: Sala Polivalente del Departamento de Física Aplicada, Facultad de Ciencias, Fase II

Abstract:

In many experimental situations the diagonal and non-diagonal elements of dielectric permittivity tensor vary with the time originating time-dependent Faraday rotation (TDFR).

TDFR has been used, based on a left (right) circularly polarized pump-probe technique,for investigation of spin relaxation processes of a system using a continuous laser _eld [1] or laser pulse as linear cases [2], or to study the e_ect of electron phonon coupling in metals undergoing thermal transport [3]. In this technique a pump pulse is used to excite the sample, changing the optical properties while a second time-delayed probe pulse measures the change.

So far primary attention has been focused on systems with time dependent diagonal element (refractive index), not giving much attention to the non-diagonal dielectric permittivity term (gyration vector) that can also vary with time. In the present presentation we will discuss a theoretical approach for investigating TDFR in a magnetoactive medium with time dependent dielectric permittivity tensor (diagonal and non-diagonal elements).

We will consider continuous and pulse incident laser _eld cases and will show that in a continuous case Faraday rotation angle increases with time. The latter, in both time dependent diagonal and non-diagonal element cases, shows an increase with periodic oscillations as either positive (time-dependent dielectric permittivity case) or negative (time dependent gyration vector case) and follows a general pattern. Ultrashort pulse can scan the time dependent dielectric permittivity through the Faraday rotation angle and can be used to interpret some

experimental data of spin-relaxation processes in EuO thin _lms [2].

[1] F. Liu et al, Phys. Rev. Letters, 108, 257401, (2012).

[2] D. Giovanni et al, Nano Letters, 15(3), 15531558, (2015).

[3] S. D. Brorson et al, Phys. Rev. Letters, 64, 2172, (1990).

• Martes, 14
  • Pruebas Observaciones del Modelo de la Gran Explosión (Big Bang)

Coloquios de Física. (Ciencia de hoy)

Octava edición de los coloquios de Física con "PRUEBAS OBSERVACIONALES DEL MODELO DE LA GRAN EXPLOSIÓN (BIG BANG) " impartido por el Dr. Alberto Fernandez Soto, Científico Titular del CSIC en el Instituto de Física de Cantabria (CSIC-UC) y coautor del libro “Orígenes: El universo, la vida, los humanos”.

Este coloquio esta abierto al público en general y especialmente a los alumnos de primer curso de Física de la UA.

El coloquio tendrá lugar el viernes 17 de marzo, a las 12:00 horas, en el Sala de Juntas de la Facultad de Ciencias de la Universidad de Alicante.

• Martes, 7
  • Coloquios de Física 7. Superconductividad

Coloquios de Física. (Ciencia de hoy)

Séptima edición de los coloquios de Física con "SUPERCONDUCTIVIDAD" impartido por Dr. María José Calderón, Científica Titular del Instituto de Ciencias de Materiales del CSIC y presidenta de la División de Física de la Materia Condensada de la Real Sociedad Española de Física.

El coloquio tendrá lugar el viernes 10 de marzo, a las 12:00 horas, en el Salón de Actos de la Facultad de Educación de la UA (Edificio al lado de la Villa Universitaria, fuera del campus) https://www.sigua.ua.es/index.html?id=0702PB090%253f

Podrás seguir este evento  desde este enlace.