Noticias - Noticias publicadas en Febrero, 2017

Noticias publicadas en Febrero, 2017
  • Viernes, 24
  • Coloquios de fisica 6. Astrofísica Observacional

Coloquios de Física. (Ciencia de hoy)

Sexta edición de los coloquios de Física con "ASTROFÍSICA OBSERVACIONAL" impartido por el Profesor Titular de Astronomía y Astrofísica en la Universidad de Alicante, Ignacio Negueruela Díez. El profesor Negueruela es un experto en evolución estelar, especializado en la vida de las estrellas mucho más masivas que el Sol y los sistemas binarios interactivos. También trabaja en las propiedades de los cúmulos abiertos y la estructura de nuestra galaxia, la Vía Láctea.

Este coloquio esta abierto al público en general y especialmente a los alumnos de primer curso de Física de la UA.

El coloquio tendrá lugar el viernes 3 de marzo, a las 12:00 horas, en el Salón de Actos de la Facultad de Educación de la UA (Edificio al lado de la Villa Universitaria, fuera del campus) https://www.sigua.ua.es/index.html?id=0702PB090%253f

Podrás seguir este evento en directo desde este enlace: http://vertice.cpd.ua.es/175785

• Jueves, 9
  • libros

Electronic transport in gadolinium atomic-size contacts

Publicación de nuevo artículo por parte de miembros del departamento de física aplicada.

Abstract:

We report on the fabrication, transport measurements, and density functional theory (DFT) calculations of atomic-size contacts made of gadolinium (Gd). Gd is known to have local moments mainly associated with f electrons. These coexist with itinerant s and d bands that account for its metallic character. Here we explore whether and how the local moments influence electronic transport properties at the atomic scale. Using both scanning tunneling microscope and lithographic mechanically controllable break junction techniques under cryogenic conditions, we study the conductance of Gd when only few atoms form the junction between bulk electrodes made of the very same material. Thousands of measurements show that Gd has an average lowest conductance, attributed to single-atom contact, below 2e2h. Our DFT calculations for monostrand chains anticipate that the f bands are fully spin polarized and insulating and that the conduction may be dominated by s, p, and d bands. We also analyze the electronic transport for model nanocontacts using the nonequilibrium Green's function formalism in combination with DFT. We obtain an overall good agreement with the experimental results for zero bias and show that the contribution to the electronic transport from the f channels is negligible and that from the d channels is marginal.

B. Olivera, C. Salgado, J. L. Lado, A. Karimi, V. Henkel, E. Scheer, J. Fernández-Rossier, J. J. Palacios, and C. Untiedt
    Phys. Rev. B 95, 075409 – Published 8 February 2017

• Viernes, 3
  • Imagen urna

Elecciones a Director/a de Departamento 2017

En el Consejo Extraordinario del Departamento de Física Aplicada celebrado el día 17 de enero de 2017 se ha aprobado la convocatoria de elecciones a director/a del departamento y el calendario electoral.